Despre Echipament

Despre Echipament si utilizarea lui:

1 Imbracaminte
2 Incaltaminte
3 Skiuri de tura si freeride
4 Legaturi de tura
5 Pieile de foca
6 Alte piese de echipament
7 Echipament de siguranta
8 Accesorii
9 Checklist cu echipament
10 Recomandare echipament

1 Imbracaminte

Imbracamintea trebuie adaptata la conditii, tura, ritmul pe care ti-l propui, etc.
Outer layer – Hardshell, Gore tex sau similar, Soft-shell, sunt multe optiuni.
Inner layer – Bluza de corp, lana,  Power-Dry, (in nici un caz bumbac!) si un polar subtire sau mediu e de ajuns si pe frig, daca te misti bine.
In caz de ger o vesta de puf sau pufoaica subtire (minim 300gr), la indemina in rucsac pentru ture de o zi, sau pufoaica pentru ture de mai multe zile sau primaloft (500gr).
Suprapantaloni din Gore Tex sau materiale similare.
Pe dedesupt stretch din power dry/ lana merino subtiri.
Manusi din Gore sau similar, supramanusi in rucsac, manusi subtiri de polar.
Ciorapi pentru frig, in nici un caz bumbac! , + o pereche de schimb in rucsac pentru ture mai lungi.
Caciula, polar subtire/groasa in functie de conditii si o masca/cagula in caz de vreme rea.
E bine caciula sa nu fie f groasa ca sa auzi ce se petrece in jur, doamne fereste! de-o avalansa, de asta  pe munte NU e recomandat sa asculti muzica in casti pe durata turei…
Rezistenta la frig este ceva 100% personal. Unul din miturile legate de imbracaminte este ca hainele tin frigul in exterior, de fapt hainele functioneaza ca un izolator care pastreaza caldura produsa de corp.
Trebuie sa existe astfel o balanta intre respirabilitate si izolatie.

Oricum pina la urma totul depinde de conditiile meteo, caracteristicile organismului fiecaruia si nu in ultimul rind stilul personal…

2 Incaltaminte

 Un lucru foarte important de care trebuie tinut cont este compatibilitatea intre clapari si skiuri si in mod evident intre clapari si legaturi.
Astfel e total nepractic sa se utilizeze clapari grei (de tura sau nu) si legaturi puternic orientate pe coborire pentru ture lungi sau concursuri.
De asemenea utilizarea unor clapari usori, de tour racing, in combinatie cu schiuri grele orientate mai mult spre coborire.

Aici totul depinde de ce isi doreste fiecare sa experimenteze…
Exista insa citeva criterii general valabile: claparul/bocancul de ski de tura/ski alpinsim trebuie sa suporte doua functii de baza, urcarea si coborirea.
Pentru majoritatea claparilor diferenta intre cele doua stari e facute de clapa/switch-ul din spate.
Un alt lucru extrem de important este compatibilitatea intre picior si bocanc, in special cu ciorapul interior. Trebuie luat in calcul faptul ca un clapar prea mare sau larg poate genera probleme atita la marsuri lungi cit si la coborire, chiar daca pare mai comod de incaltat.
In ceea ce priveste utilizarea claparilor de ski alpin, de pirtie, in ciuda avantajelor evidente pentru coborire la urcare prezinta probleme serioase.
Tehnica de mers pe schiuri de tura presupune o destul de buna mobilitate a gleznei atit la lasarea in fata cit si la spate. Claparul de pirtie va reduce foarte mult posibilitatea de miscare. O alta mare problema este greutatea.
Nu in ultimul rind se poate discuta despre mers, catarat si profilul din talpa. Claparul de ski este rigid si nu are profile speciale pentru mers sau catarat.
Cu alte cuvinte nu se recomanda aceasta optiune.
Chiar si intre modelele special concepute pentru ski de tura exista diferente notabile.
De regula producatorii ofera informatii precise despre fiecare model, la ce se preteaza ceea ce ne ajuta sa ne cumparam echipamentul in functie de ce ne dorim sa facem.

3 Skiuri de tura, race si freeride:

Alegerea unor schiuri a devenit o treaba deloc usoara. Trebuie plecat de la ce nivel are fiecare si ce isi propune sa faca in urmatoarea perioada.
Mai mult tura, mai mult freeride, doar acces la pereti sau zone de alpinism, ski alpinism cu tot ce presupune…
Ceea ce este insa comun modelelor de skiuri pentru tura este faptul ca acest sint semnificativ mai usoare decit cele de ski alpin.
Lungimea skiului este legat atit de statura skiorului, cit si de tehnica si scopul pentru care a fost cumparat.
Un ski mai lung ofera mai mult echilibru la coborire, mai ales in conditii de viteza, dar e mai greu de manevrat la urcare.
Pentru o perioada indelungata 70mm la mijlocul schiului a fost dimensiunea comuna atita la skiurile de tura cit si cele de ski alpin.
Daca distanta la mijlocul schiului este intre 75 si 85mm vorbim de all-aroud ski.
Un ski mai mic de 70mm la mijloc e mai specializat pe touring sau race touring.
Un ski lat spre 90mm la mijloc prezinta avantaje in conditii de zapada mare, sau zapada dificila insa per ansamblu sint mai grele pentru ture lungi.
 Daca tot a venit vorba de greutate, schiurile foarte usoare prezinta avantaje la urcare insa in conditii de zapada dificila, crusta, zapada grea ele pot deveni un cosmar.
 In cazul in care scopul e clar precizat, tura sau freeride, alegerea e relativ simpla, altfel as recomanda alegerea unui model cit mai versatil.

Majoritatea producatorilor au o gama variata de modele, specializate pentru diverse utilizari.

 4 Legaturi de tura:

Modelele de legaturi de tura de data recenta sint marea lor majoritatea, robuste, usor de utilizat si fiabile, de aceea , ca si in cazul skiurilor criteriul de alegere trebuie sa fie scopul de utilizare.
Exista oricum citeva criterii de care se poate tine cont: compatibilitatea cu clapar/bocanc/ tipul de ski ales, cit de performanta e legatura la urcare si coborire.
Majoritatea legaturilor sunt compatibile cu orice tip de clapar/clapari de tura, si cu o parte insemnata a bocancilor de tura (cei care sint prevazuti cu rama pentru coltari , pentru prindere rapida).
Legaturile tip TLT Dynafit  sunt compatibile cu majoritatea claparilor de tura de dupa 2000. Au specific modul de prindere a claparului in fata cu cele doua mici orificii si o prindere cu tija/bare in spate
Acest design a fost preluat in prezent de majoritatea producatorilor: ATK, Dynafit, Diamir, LaSportiva etc.
Trebuie avut in calcul achizitionarea unor coltari pentru touring. Fiecare producator are modele specifice pentru tipul de legatura pe care o aveti.
In turele alpine sau ski in pulver, nu va incredeti in ski-stopperul de pirtie, skiul trebuie prins de picior (toate leg de tura la achizitie sint prevazute cu asa ceva), altfel riscati sa ramineti fara ele in cazul unei caderi.

In alta ordine de idei in cazul in care se traverseaza o zona cu pericol de avalansa acestea trebuie desfacute, pentru a putea scapa cit mai repede de schiuri.

5 Pieile de foca:

Pieile sint un element de baza.
Exista doua tipuri de materiale utilizate pentru piei: mohair, cu peri naturali, sau din nylon, adica material sintetic. Cele din mohair sunt mai performante, alunca foarte bine insa se uzeaza mai repede.
Cele sintetice, din nylon, sint mai rezistente insa nu au proprietati asa bune de alunecare.
Studiile arata ca pieile sintetice aluneca mai bine in conditii de zapada cu temperatura mai ridicata, peste 3*C, iar cele de mohair aluneca mai bine in conditii de zapada cu temperatura mai scazuta, sub 3*C.
Elemente trebuie avute in considerare: adezivul, metoda de prindere pe schiuri.
Schiurile de tura sint prevazute cu profile pentru prinderea pieilor, de aceea fiti atenti ca piesele de echipament pe care le achizitionati sa fie compatibile intre ele.
 Recomandari:
Alegeti piei cu adeziv bun, care sa nu va lase in caz de ger sau umezeala excesiva.
Verificati daca sistemul de prindere al pieilor se potriveste cu schiurile pe care le utilizati.
Achizitionati piei care va acopera optim(cel putin 90%) din suprafata schiului ce vine in contact cu zapada. E recomandabil sa luati piei mai late pe care apoi sa le ajustati in functie de schiuri.
Ex: Pomoca, SkiTRab, Dynafit, Coltex, Black Diamond, etc

6 Alte piese de echipament:

Bete de ski telescopice pentru ski de tura, bete de ski fond/biatlon pt race.
Pentru ture care includ si alpinism, :
coltari, piolet intre 50cm-65cm, ham reglabil, usor de pus si de dat jos-usoare,
2-3 anouri, 1 coarda – de preferat maxim 30m si maxim 9mm, 1 caraba cu filet incluziv pt asigurat/rapel-eventual un reverso, 2-3 carabiniere normale.
Alegerea echipamentului trebuie facuta in functie de scenariul, morfologia terenului pe care il dorim pentru tura.
Accesorii importante: antisnow pentru coltari, ceara pentru schiuri si ceara pentru piei. Exista ceara pentru ger, pulver sau zapada uda. Informati-va inainte de tura si anticipati necesarul de echipament in functie de conditiile preconizate.

7 Echipament de siguranta si salvare din avalansa:

Lopata de zapada, din metal e cea mai utila fiind rezistenta.
Sonda de avalansa 230-250cm, Tranceiver, busola, altimetru, barometru – wrist computer Suunto/Garmin kit de prim ajutor, frontala cu baterii noi la fiecare tura, sau o tura de baterii noi la purtator.
 
Atentie la bateriile de la tranceiver, nu le utilizati pina la epuizare!
Verificati functionaliatea tranceiverelor inainte de a pleca in tura!
Bateriile din tranceiver se schimba la inceputul fiecarui sezon !

Daca nu aveti experienta cu utilizarea acestor dispozitive, gasiti timpul necesar pentru a face exercitii si a fi siguri ca si ceilalti membrii ai echipei stiu sa le utilizeze optim.
Un element important la sonda de avalansa este ca ea sa fie marcata: lucru care va ajuta in doua situatii: daca se face profil in zapada, in masurarea straturilor si la a determina adincimea la care e cineva astupat in zapada.
Elemente care, in functie de cit dorim sa investim in siguranta noastra se pot dovedi esentiale:
Avalung si rucsac Avalung:
in momentul in care cineva e astupat de avalansa si supravietuieste trebuie sa faca fata lipsei de oxigen, dublata cu intoxicarea cu CO2 expirat, avalung e un sistem care asigura potentialei victime din avalansa sa respire si sa expire in alta parte CO2, CO2 ul expirat e redirectionat in rucsac, si creste astfel timpul de supravietuire al victimei.
Avalanche airbag system:
Statistic daca cineva e prins in avalansa dar nu e acoperit are sanse 95% sa supravietuiasca. Avalanche airbag system e un sistem care mentine victima la suprafata avalansei, un alt lucru important e ca ansamblul format de balon si victima e mult mai mare astfel devenind mai vizibil si mai usor de reperat si salvat. Dezavantajul este greutatea, iar o parere strict personala e ca se justifica pentru freeride, dar mai putin pentru ski-alpinism.
Sistemul Recco, se bazeaza pe proprietatile reflectorizante ale piesei inserate, pe ecranul radarelor de cautare, elicopter etc…dar nu ofera un avantaj in cazul echipelor dotate cu transceivere.

8 Accesorii:

Recipient pentru apa/ceai, cel putin de 1 litru.
Kit de prim ajutor : fiecare stie ce trebuie sa contina de aceea amintesc doar ceea ce e necesar pentru turele pe skiuri:
Kit pentru rosaturi, bataturi, eu pun preventiv leucoplast clasic(de pinza) pe calciie, acolo unde stiu ca pot sa apara probleme. Folie de supravietuire, Crema de protectie pentru soare si stick pt buze, Un power gel pentru vremuri grele, telefon mobil functional, ceara pentru schiuri/ piei, un briceag multifunctional.
Toate compactate intr-un rucsac de max 50l, eu prefer 40l, si recomand Lowe Alpin mountain-attack pro45: skiurile se pot monta rapid pe lateral, pioletii la fel, betele de ski au prinderi speciale la spate in locul pioletilor, probabil sint si alti producatori cu ac facilitati dar pina acum asta e cel mai bun rucsac pe care l-am folosit.
Toate cele necesare de pus in rucsac pentru o tura de 1 zi , 8-12h, n-ar trebui sa depaseasca 9-10kg.
1.9 Checklist cu echipament :
Ski de Tura de o zi:
Schiuri, clapari tura, bete, piei de foca, coltari de tura, kit de reparatii
Harta, busola, altimetru, tansceiver, sonda, lopata, kit prim ajutor, telefon celular
Mincare, de baut, pufoaica/vesta puf, hanorac, suprapantaloni, haine de corp, polar
Ochelari de soare, crema de protectie-soare, caciula, manusi
Ski alpinism, suplimentar:
Ham, piolet, coltari, coarda, alte elemente tehnice in functie de natura traseului ales…
Tura de mai multe zile presupune suplimentar:
Sac dormit, izolir, primus, combustibil, recipient pentru gatit,

Cort, sau se poate decide sa se foloseasca adaposturi construite in zapada.

Va urma: recomandare lista de echipament